15 November 2017

Tulevaisuustaitoja elämää varten

Terveisiä kentältä

Opettajan työ ei ole entisensä. Jos kertoisin veteraaniopettajalle, mitä me täällä koulussa nykyisin puuhaamme, tämä pyörittelisi päätään – sillä tämä työ ei ole enää se sama työ, jonka tuo konkari aikanaan omakseen tunsi.

Uusi opetussuunnitelma on lahja

Kaikille heille, joiden mielestä peruskoulumme kaipasikin jo tuuletusta, on uusi OPS tervetullut lahja. Se asettaa oppijan oppimisensa keskiöön ja tekee opettajasta prosessia ohjaavan asiantuntijan, joka verkostoituu ja ennen muuta johtaa itseään.

 Lasikuvun alla, suojassa muutokselta

Maailma koulun ympärillä on muuttunut pikakelausvauhdilla. Samoin on muuttunut se joukko ihmisiä, jota leikkisästi oppilasainekseksikin kutsutaan. Teknologia. Työelämä. Kaikki. Joskus minusta tuntuu siltä, että mullistusten keskellä on peruskoulumme vuosikausia – kuin lasikuvun alla – elellyt kaikessa rauhassa omaa elämäänsä…

 Lahjapaketissa hyvän elämän ainekset

Opetussuunnitelmaan kirjatut laaja-alaisen osaamisen taidot ovat juuri niitä, joita peruskoulumme on kaivannut. Niiden parissa olemme perustehtävämme ytimessä. Kansalaiseksi kasvetaan mm. oppimistaitoja (“osaan suunnitella työtäni, asettaa tavoitteita oppimiselleni sekä arvioida työskentelyäni ja edistymistäni”) ja arjen taitoja (“ymmärrän jakamisen, kohtuullisuuden, säästäväisyyden sekä talouden suunnittelun merkityksen perheemme arkielämässä”) alati kehittäen, ja vieläpä kestävän tulevaisuuden rakentamiseen tähdäten. Ei ole pieni missio, tämä, mutta ajanhukkaahan olisi tavoitella vähempää!

Koulun muutos lähtee opettajasta

Meidän on hyväksyttävä se tosiseikka, ettei lukuvuosi ole tietomassa, jonka pilkomme meille sopiviksi palasiksi ja annostelemme lapsille arkisin. Suosittelen asenneloikkaa puuduttavasta jumittamisesta älylliseen intohimoseikkailuun, jonka keskiössä ovat monialaiset oppimiskokonaisuudet. Ne suunnitellaan yhdessä oppijoiden, kollegoiden ja muiden kumppaneiden kanssa, ne toteutetaan persoonallisesti, kirjavin pedagogisin ratkaisuin, vaihtelevissa oppimisympäristöissä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen, ja niitä arvioidaan neljältä suunnalta: itsen, huoltajien, vertaisten sekä opettajan. Moderni arviointi on ennen muuta edistymisen sanallistamista lausekkeiksi, ja sen tarkoituksena on kannustaa, ei lannistaa.

Unelma: arviointia ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta

Meillä on yksi asia uudelleenopittavana. Koe- ja arvosanakeskeisestä arvostelukulttuurista on etäännyttävä kohti humaanimpaa arviointikulttuuria. On rakennettava luotettava arviointijärjestelmä, joka kääntää ajatuksen “opiskelen arvosanoja varten” muotoon “opiskelen opiskelemisen innosta ja tulevaisuuteni hyvää elämää varten”.

Sitten joskus, kun olemme papereinemme oppineet tähän älykkäämpään arviointikulttuuriin, alammekin jo arkiaamuöisin mietiskellä: “Kuinkahan tämä arviointihomma toimisikaan sähköisenä, mobiilina, missä tahansa, milloin tahansa, millä laitteella tahansa…”

 

Kalle Manninen

luokanopettaja, Iittalan yhtenäiskoulu