23 August 2017

Opettajan iloksi ja oppilaan hyödyksi

“Tehkää te ohjelmisto, josta on iloa opettajalle ja hyötyä oppilaalle.“ Tämä opettajien pyyntö on ollut kantavana ajatuksenamme alusta alkaen.

Vuosien sinnikkään työn tuloksena olemme rakentaneet työkalun, Qridin, jolla on jo tuhansia käyttäjiä. Teimme sen yhteistyössä opettajien ja asiantuntijoiden kanssa.

Arviointi ohjaa oppimista enemmän kuin mikään muu yksittäinen tekijä oppimistilanteessa – sanovat tutkimukset.

Erityisesti formatiivisen arvioinnin on havaittu tukevan oppimista. Tätä oppimisen ytimeen iskevää näkökulmaa painotimme myös Qridin sokkelin valuvaiheessa.

Oppimista tukevaa arviointikulttuuria pitää tietoisesti synnyttää rakentamalla sille otolliset olosuhteet, jossa oppilas oppii tunnistamaan sekä vahvuutensa että kehitysmahdollisuutensa. Parhaimmassa tapauksessa arviointi tukee ihmisen kehitystä itsensä tuntevaksi ja hyväksyväksi ihmiseksi. On tärkeää ymmärtää, ettei arviointi ole arvostelua – arviointi ohjaa ja auttaa oppimaan.

Qridistä on kehittynyt työkalu, jota käytetään monipuolisen arvioinnin ja oppimaan oppimisen tukena Suomen kouluissa. Iloksemme olemme saaneet olla mukana uudistamassa arviointikulttuuria myös ulkomailla ja urheilumaailmassa. Viime vuonna voitimme Vuoden paras digitaalinen oppimisratkaisu –palkinnon Suomessa. Se osoittaa, että olemme pedagogisesti oikealla polulla.

Yrityksen koko ja Qridin käyttäjämäärät ovat kasvaneet. Silti missiomme on edelleen tehdä Qridiä “opettajan iloksi ja oppilaan hyödyksi.” Haluamme jatkossakin vahvasti kuunnella Qridin käyttäjien kokemuksia.

Hyvää alkavaa syksyä!

Yhteistyöterveisin,
Toni Eskola, TJ
Qridi Oy