16 November 2020

Etäopetuksessa opettajalla on monta rautaa tulessa

 Jenna Silveri

Etäopetuksesta on tulossa osa uutta normaalia. Vaikka peruskoulut saivatkin avata ovensa oppilaille elokuussa, etäopetukseen siirtymisen varjo häilyy opettajien ja rehtoreiden ajatuksissa. Miten etäopetuksessa voi onnistua hukuttamatta itseään työtaakan alle?

Yksi etäopetuksen onnistumisen tärkeimmistä tekijöistä on pysyä ajan tasalla kaikesta, mitä etäkoulupäivän aikana tapahtuu. Kevään uutisotsikoista kävi ilmi, että monet kodit kamppailivat etäopetuksen kanssa eivätkä kaikki oppilaat pysyneet etäkoulun tahdissa. Ajan tasalla pysymisen haaste ei kuitenkaan kosketa vain koteja ja oppilaita, vaan myös opettajia. Muun muassa etäopetuksen suunnittelu ja toteutus, oppilashuolto, arviointi sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö lohkaisevat jokainen oman osansa pitkäksi venyvistä työpäivistä.

Suurin osa opettajista allekirjoittanee ajatuksen, että kaikki etäkoulun opetus tehtävineen olisi ihanteellista saada koottua yhdelle alustalle oppilaita varten. Siitä huolimatta opettajat itse räpiköivät joka tuutista vyöryvien tarkastettavien oppilastöiden aallokossa. Tehtäviä palautetaan tarkistettaviksi valtavat määrät esimerkiksi Wilmassa, sähköpostitse, Whatsapilla, tekstareilla, puhelimessa, videopuheluissa, Teamsissa, Classroomissa, sähköisissä oppimateriaalialustoissa, koululla oleviin fyysisiin palautuslaatikoihin ja netin sähköisiin palautuslaatikoihin ynnä muihin lukuisiin kanaviin.

Kaiken kukkuraksi opettajalle päätyy yleensä kuva tai tiedosto, josta näkee ainoastaan oppilaan aikaansaannoksen eli oppimisen lopputuloksen. Miten opettajat voivat seurata, tukea ja kannustaa oppilaita heidän oppimisprosessiensa aikana, kun luokassa työskentelyn seuraaminen ei ole mahdollista? Miten opettaja pääsisi tekemään tärkeää formatiivista arviointia, näkemään oppilaansa harjoittelemassa uutta taitoa tai soveltamassa oppimaansa tietoa sen sijaan, että saa käsiinsä vain kuvan lopputuloksesta?

Etäopettaminen ei ole helppoa, kun on monta rautaa tulessa. Etäopetuksen aikana opettaja ei voi kulkea luokassa auttamassa ja opettamassa oppilaita tai tarkistamassa tehtäviä, jolloin myös yksilöllisen, kannustavan palautteen antaminen jää etäopetuksen välineiden varaan. Säännöllinen kommunikaatio jokaisen oppilaan kanssa on ensiarvoisen tärkeää, mutta niin on myös etäopetukseen parhaiten sopivien alustojen löytäminen. Sellaisten oppimisalustojen, jotka voivat korvata oppilaan ja opettajan kohtaamisten vähenemisen jättämää aukkoa.

Oletko sinä jo löytänyt omasi?

P.S. Tiesithän, että Qridi on parasta lääkettä etäopetuksen tehtävä- ja arviointitulvaan? Qridissä oppilaan oppimisprosessi, koulutehtävät ja ja arvioitavat työt sekä formatiivinen arviointi ovat koottuna samalle alustalle niin opettajalle ja oppilaalle kuin vanhemmillekin.

Haluatko kuulla lisää? Varaa aika 30min etäpalaverille! Käydään läpi tilanteenne ja kerromme hyväksi havaittuja käytänteitä Qridiä käyttävistä kouluista ja kunnista.


Qridi